گوناگون

سامانه همتا چیست و کاربردش چیست ؟

همتا یکی از سامانه‌هایی است که همراه با طرح رجیستری مشهور شد و بر سر زبان مردم افتاد. سامانه همتا در واقع بستر اصلی طرح رجیستری موبایل و حالا تبلت است که میشود اقدامات لازم برای ثبت و بررسی دستگاه‌های مختلف در آن انجام داد.

معنی همتا چیست؟
همتا مخفف سامانه (ه)هوشمند (م)مدیریت (ت)تجهیزات (ا)ارتباطی است.

طرح رجیستری ابتدا با شامل شدن آی‌فون سر و صدای زیادی به پا کرد.و سپس به ترتیب شامل برندهای مختلف از جمله ال‌جی، سونی، هواوی و … شده .و در آخر با اضافه شدن برند سامسونگ به این طرح تکمیل شد. و یکی از موفق‌ترین طرح‌های وزارت ارتباطات عملیاتی شد که تجربه شکست آن در دهه هشتاد را از خاطره‌ها پاک کرد.

طرح رجیستری برای جلوگیری از واردات قاچاق دستگاه‌های سیم کارت‌خور عملیاتی شد و طبق اطلاعات گفته شده از سوی وزیر ارتباطات تاثیر بسیار بالایی در این امر داشته و واردات رسمی حدود 1.5 میلیون دستگاه در سال گذشته را به دو میلیون عدد رسانده است که این عدد قطعا تا پایان سال به رقم‌های بسیار بالاتری خواهد رسید.

یکی از ملزومات این طرح، سامانه همتا است. که در پلت‌ فرم‌ها و روش‌های مختلف قابل دسترس بوده.

بهترین روش دسترسی به آن، سایت رسمی این سامانه است که در آدرس hamta.ntsw.ir قابل دسترس بوده و به راحتی قابل استفاده است.

این سامانه همچنین از طریق کد USSD قابل بهره‌برداری بوده و کاربران می‌توانند از طریق ستاره 7777 مربع به خدمات این سامانه دسترسی داشته باشند. در این سامانه خدماتی از جمله ثبت گوشی‌های موبایل مسافرتی، استعلام اصالت گوشی موبایل، فعال‌سازی گوشی و غیره، قابل انجام بوده و روش‌های دیگری نیز برای استفاده از سامانه همتا وجود دارد.

سامانه همتا از طریق کد USSD، سایت رسمی. پیامک و حتی اپلیکیشن قابل دسترس بوده. و همه کاربران از هر راهی که اقدام به رجیستر کردن گوشی خود نمایند، در دیتابیس این سامانه ثبت شده و تفاوتی در هیچ کدام از آن‌ها وجود ندارد. بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که برای استفاده از این سامانه مراجعه به سایت یا استفاده از پیامک راه مناسب‌تری است ولی طبق اعلام مسئولین این سامانه، هیچ گونه تفاوتی در آن‌ها وجود نداشته و از هر راهی که تاییدیه عملیات رجیستر کردن را دریافت کنید، کافی است.

نکته دیگر و مهمی که پیرامون این سامانه وجود دارد. این است که شما در صورتی که گوشی موبایل خود را به صورت پیامکی رجیستر کنید .به راحتی می‌توانید اطلاعات مربوط .به دستگاه موبایل خود را از طریق سایت این سامانه مشاهده کنید. و تغییرات لازم را ایجاد نمایید.

البته باید به این نکته باید اشاره کرد .که امکانات “اضافی” موجود روی وب‌سایت رسمی این سامانه. از طریق دیگری قابل رویت نبوده. و در صورتی که مشکلی برای ورود به سایت رسمی سامانه همتا ندارید . حتما از طریق این سامانه اقدام نمایید. دوباره قابل تکرار است . که شما از همه روش‌ها به راحتی به هدفتان. یعنی چک یا ثبت گوشی موبایل در طرح رجیستری خواهید رسید. و صرفا برای امکانات اضافی می‌توانید روی سایت رسمی حساب باز کنید.

در حالت عادی و بدون اینکه نیاز به ثبت نام کاربر وجود داشته باشد . دو امکان اصلی در اختیار او قرار می‌گیرد. که اولی استعلام وضعیت گوشی بوده .و دومی نیز ثبت گوشی در این سامانه است . که برای راحتی کاربران باز گذاشته شده‌اند.

از نکات مهم در رابطه با این سامانه، هماهنگی بین دیتابیس این پایگاه و دیتابیسی است . که در گمرک کشور موجود بوده .و همه اطلاعات ارسالی از سوی گمرک در این سامانه به ثبت می‌رسد .که طبیعتا وارد شدن هر نوع دستگاه سیم کارت خور از طریقی جز گمرک و عدم ثبت آن در سامانه این ارگان منجر به عدم رجیستر شدن در سامانه همتا می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق اگر دستگاه موبایل یا تبلتی را از کسی هدیه گرفتید .یا از سایت خارجی خریداری کردید . حتما اطلاعات آن را همراه با مستندات مربوط به دریافت از خارج به صورت هدیه .یا خرید، به گمرک ارایه دهید. تا IMEI گوشی یا تبلت در سامانه همتا ثبت شده. و مشکلی از بابت استفاده از شبکه مخابراتی نداشته باشید.

از دیگر نکات پیرامون سامانه همتا و پیش نیازهای شما برای ثبت دستگاه این است که قبل از خرید گوشی نو یا دست دوم حتما با یک استعلام ساده از طریق سامانه، واردات صحیح آن را چک کنید و از متحمل شدن یک ضرر سنگین پرهیز کنید. این سامانه به راحتی و در عرض چند ثانیه پاسخ استعلام شما را داده و نگرانی‌هایتان را برای بعد برطرف می‌کند.

نکته مهم در مورد سامانه همتا این هستش که اگر پیامکی مبنی بر رطرح رجیستری دریافت کردید، به شماره ای که ارسال شده توجه کنید .که حتما از طرف شماره 7777 بوده .و یا در بخش فرستنده نام همتا ذکر شده باشد.

اپلیکیشن همتا برای سیستم عامل اندروید هم منتشر شده. و دارندگان دستگاه‌های دارای این سیستم عامل می‌توانند برای دسترسی بهتر به امکانات سامانه از این اپ بهره ببرند. ولی متاسفانه تاکنون اپ آی‌او‌اس برای آن تولید نشده. که منتظر انتشار آن هستیم.

یکی دیگه از استفاده‌های مهم این سامانه بحث انتقال مالکیت هست که موقع خرید و فروش گوشی موبایل مورد استفاده قرار می‌گیره و به راحتی از همه راه‌های گفته شده قابل دسترس هست .



www.cellsim.ir



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *